Ζούμε σε ένα κόσμο όπου η έννοια της εργασίας μεταβάλλεται διαρκώς και ταχύτατα. Ένα από τα κύρια χαρακτηριστικά αυτής της μεταβολής είναι η μετατροπή των περισσότερων εργαζομένων από μισθωτούς σε ελεύθερους επαγγελματίες. Οι εργαζόμενοι αυτοί θα εργάζονται σε συγκεκριμένα projects, είτε από απόσταση είτε όχι, σε διάφορα μέρη του κόσμου, με διαφορετικούς συνεργάτες, αδιαφόρως του τόπου κατοικίας τους.
Τίθεται λοιπόν ένα μεγάλο ερώτημα: Θα πρέπει αυτό να επηρεάσει και πως, την παρεχόμενη εκπαίδευση;
Αν ο μελλοντικός εργαζόμενος θα πρέπει να εργάζεται και να κινείται σε διαφοροποιημένα και διαρκώς μεταβαλλόμενα περιβάλλοντα, αντιστοίχως θα πρέπει, αντί για στατική και ομοιόμορφη εκπαίδευση, να παρέχεται εκπαίδευση που θα προετοιμάζει τον άνθρωπο ανάλογα.
Οι διδάσκοντες
Όλο και πιο συχνά η διδασκαλία γίνεται και θα γίνεται ολοένα και περισσότερο διαδικτυακή. Αυτή η μορφή διδασκαλίας έχει πολλά θετικά για τον διδάσκοντα:
Και τα στοιχεία δείχνουν ότι η διδασκαλία είναι ένας από τους τομείς όπου τόσο οι ελεύθεροι επαγγελματίες όσο και οι διαδικτυακά εργαζόμενοι κερδίζουν έδαφος ταχύτατα.
Η διδασκαλία
Πως η διδασκαλία θα καταφέρει να προετοιμάσει ανθρώπους που θα είναι ικανοί να στρέφονται σε νέους τομείς απασχόλησης αποκτώντας γρήγορα νέες γνώσεις και δεξιότητες; Αντί να εμβαθύνουν στην γνώση σε έναν τομέα, οι νέοι εργαζόμενοι συχνά θα χρειάζεται να μεταπηδήσουν σε κάτι άλλο, αποκτώντας νέα γνώση και ταυτόχρονα θα εργάζονται σε διάφορα projects που μπορεί να «τρέχουν» παράλληλα. Το σχολείο θα χρειάζεται να τους εκπαιδεύει αναλόγως. Πέρα λοιπόν από την μετάδοση γνώσεων, ο εκπαιδευτικός και το σχολείο θα χρειάζεται να καλλιεργούν καίριες δεξιότητες όπως:
Συνεπώς το σχολείο και οι εκπαιδευτικοί θα χρειάζεται να προετοιμάζουν ανθρώπους για να παράγουν συγκεκριμένα έργα αξιολογούμενοι σε κάθε στάδιο της προσπάθειάς τους και όχι αξιολογούμενοι με έναν βαθμό στο τέλος μιάς μεγάλης χρονικής περιόδου, όπως ένα τρίμηνο ή ένα τετράμηνο. Έτσι ο εκπαιδευόμενος θα έχει μάθει να αξιολογείται σε διάφορα στάδια της δουλειά του και θα δέχεται την αξιολόγηση ως τρόπο για να βελτιωθεί και να βελτιώσει το έργο του και όχι ως επίκριση. Επιπλέον, επειδή πολύ συχνά ο εργαζόμενος θα χρειάζεται να παρουσιάζει προτάσεις, αναφορές, σχέδια, είναι απαραίτητο να εξασκηθεί στην διάρκεια της εκπαίδευσής του να ετοιμάζει και να παρουσιάζει την δουλειά του μπροστά στους συμμαθητές του, έτσι όπως θα συμβαίνει στην πραγματική του ζωή στο μέλλον.
Οι μαθητές και φοιτητές
Καθώς όλο και περισσότερο θα γίνεται κατανοητό ότι ένα «παραδοσιακό» πτυχίο ενδεχομένως θα προσφέρει λιγότερα από τους εναλλακτικούς τρόπους εκπαίδευσης που θα παρέχουν γνώση πάνω σε αυτό που θα χρειάζεται ο εκπαιδευόμενος, οι άνθρωποι θα αναζητούν πιο ευέλικτους τρόπους εκπαίδευσης που θα τους επιτρέπουν να μορφωθούν τις ώρες που μπορούν, με τον τρόπο που μπορούν, στον τόπο που μπορούν και σύμφωνα με το βαλάντιό τους.
Δεν είναι τυχαίο που όλα τα πανεπιστήμια του κόσμου (σημαντικά και λιγότερο σημαντικά) προσφέρουν εκπαίδευση υψηλότατου επιπέδου από απόσταση. Ούτε είναι τυχαίο που οργανώνονται σεμιναριακού τύπου εκπαιδεύσεις από ανεξάρτητους εκπαιδευτές.
Με αυτή την τάση, που περιγράφεται παραπάνω, να ενισχύεται όλο και περισσότερο δεν είναι περίεργο που ακόμη και άνθρωποι που θα μπορούσαν να εργαστούν ως μισθωτοί, επιλέγουν το καθεστώς του ελεύθερου επαγγελματία που μισθώνει τις γνώσεις και τις ικανότητές του για συγκεκριμένα έργα. Οι λόγοι είναι πολλοί:
Όλα τα παραπάνω δείχνουν ότι και οι εκπαιδευόμενοι χρειάζεται αντιστοίχως να μάθουν:
http://www.opencolleges.edu.au/informed/features/gig-economy-impacting-education/
http://www.huffingtonpost.com.au/2016/07/04/meet-the-1m-man-who-s-making-a-killing-from-freelancing/
http://www.opencolleges.edu.au/informed/features/project-based-learning-a-real-world-solution/
http://www.gettingsmart.com/publication/preparing-teachers-project-based-world/
http://www.gettingsmart.com/wp-content/uploads/2016/08/Preparing-Students-for-a-ProjectBasedWorld-FINAL.pdf
*Robin Chase ιδρυτής της Zipcar, της μεγαλύτερης εταιρείας χρονομίσθωσης αυτοκινήτων παγκοσμίως