Αν η δυσλεξία ήταν ανεμοβλογιά όλοι θα βλέπαμε το πρόβλημα, θα κατανοούσαμε τον άνθρωπο και θα συμπάσχαμε με υπομονή.
Όμως η δυσλεξία δεν φαίνεται. Δεν φαίνεται όπως ένα σπασμένο πόδι. Δεν διορθώνεται φορώντας γυαλιά, δεν βελτιώνεται κάνοντας ορθοσωμική ή κολυμπώντας κάθε μέρα επι μια ώρα στην πισίνα.
Ο δυσλεκτικός άνθρωπος φαίνεται μια χαρά.
Η ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑ ΟΜΩΣ ΠΟΥ ΑΠΑΙΤΕΙΤΑΙ ΝΑ ΑΦΙΕΡΩΣΕΙ ΓΙΑ ΝΑ ΔΙΕΚΠΕΡΑΙΩΣΕΙ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΑ ΚΑΘΗΚΟΝΤΑ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΑΠΟ ΤΩΝ ΑΛΛΩΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ ΠΟΥ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΔΥΣΛΕΚΤΙΚΟΙ.
Ένας δυσλεκτικός άνθρωπος πολύ συχνά μένει με την αίσθηση ότι το αποτέλεσμά του είναι φτωχό σε σχέση με την προσπάθεια που κατέβαλε. Σκεφτείτε λοιπόν πως νιώθει ο άνθρωπος αυτός όταν, μαθητής του δημοτικού, ακούει ότι η εργασία του είναι πολύ φτωχή και πως αν προσπαθούσε περισσότερο σίγουρα θα τα κατάφερνε πολύ καλύτερα. Κι όμως έχει προσπαθήσει πάρα πολύ.
Δεν θα ξεχάσω ποτέ στη ζωή μου το βλέμμα αλλά κα την προσπάθεια της 6χρονης κόρης μου όταν της ζητούσα να διαβάσει για δέκατη φορά τις λίγες γραμμές της ανάγνωσης στην πρώτη δημοτικού. Κι όμως το έκανε και για δέκατη και για ενδέκατη και για πολλοστή φορά. Και μπορεί μετά από τις τόσες φορές να ξανακολούσε στην λέξη που τις πέντε προηγούμενες φορές είχε διαβάσει μια χαρά. Ποτέ δεν είπε δεν θα το κάνω άλλο ή άσε με κουράστηκα. Ο αγώνας της και η επιμονή της είναι για μένα πάντα σπουδαίο παράδειγμα.
Η δυσλεξία είναι μια ειδική δυσκολία με την οποία ο άνθρωπος γεννιέται και η βάση της είναι νευρολογική. Αφορά δεξιότητες:
• Ανάγνωσης
• Ορθογραφίας
• Γραφής
• Ακουστικής αντίληψης
• Διαχείρισης χρόνου
• Οργάνωσης
• Διεκπεραίωσης μιας αλληλουχίας εντολών
• Μνήμης
Όσο νωρίτερα διαγνωστεί ένα παιδί τόσο λιγότερο θα πληγωθεί και τόσο αποτελεσματικότερα θα υποστηριχθεί για να αντιμετωπίσει την δυσκολία του.
ΤΟ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟ ΒΗΜΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΗΣ ΔΥΣΛΕΞΙΑΣ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΕΙ ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΚΑΙ ΝΑ ΖΗΤΗΣΟΥΜΕ ΒΟΗΘΕΙΑ
Αν λοιπόν παρατηρήσετε κάποια από τα παρακάτω συμπτώματα στο παιδί από την ηλικία των 8 ή 9 χρόνων, ζητείστε βοήθεια:
• Δυσκολεύεται να διαβάσει δυνατά
• Έχει πρόβλημα στην διαχείριση του χρόνου
• Έχει προβλήματα προσανατολισμού και δυσκολεύεται να ακολουθήσει οδηγίες
• Δυσκολεύεται στην ορθογραφία
• Μπερδεύει το δεξί με το αριστερό
• Δυσκολεύεται στα μαθηματικά
• Δεν δείχνει θετική διάθεση για το σχολείο
• Η αυτοεκτίμησή του είναι χαμηλή
Και να θυμάστε:
• Το δυσλεκτικό παιδί δεν είναι πιο τεμπέλικο ούτε έχει χαμηλότερη νοημοσύνη. Αντίθετα ο δυσλεκτικός εγκέφαλος υπερλειτουργεί. Έτσι το δυσλεκτικό παιδί καταναλώνει πολλαπλάσια ενέργεια από τα άλλα παιδιά κάθε μέρα. Γι΄ αυτό ΚΟΥΡΑΖΕΤΑΙ. Και για να ξεκουραστεί κατεβάζει τους ρυθμούς του. Σεβαστείτε την απόλυτη ανάγκη του δυσλεκτικού παιδιού για ξεκούραση. Είναι θεμελιώδης ανάγκη για να παραμείνει λειτουργικό
• Το δυσλεκτικό παιδί χρειάζεται περισσότερο χρόνο. Όλα, μα όλα, όσα έχει να κάνει απαιτούν περισσότερο χρόνο
«Αν το παιδί δεν μπορεί να μάθει με τον τρόπο που το διδάσκουμε, τότε πρέπει να το διδάξουμε με τον τρόπο που μπορεί να μάθει».Maria Montessori
Dr Λίνα Πατσιούρα